Koristni napotki
Charles in Foster (2004) sta pripravili priročnik, s katerim si knjižničarji lahko pomagamo pri delu z uporabniki s posebnimi potrebami.
Podajamo nekaj priporočil iz priročnika, ki jih je prevedla Mojca Dolgan Petrič:
1. Slep ali slaboviden uporabnik:
- Najprej se predstavite se: “Dober dan. Sem knjižničarka Eva…”;
- Vprašajte ga, kako lahko pomagate;
- Če ima slepi s seboj vodnika, se pogovarjajte s slepim in ne z vodnikom (sploh pa ne s psom!);
- Sproti opišite, kaj počnete: “Zdaj vam dajem vašo knjigo”;
- Ne hodite stran in ne puščajte slepega, da govori v prazno;
- Ne sprašujte slabovidnega, kaj lahko vidi in kaj ne; natančno opisujte vsako situacijo.
2. Gluh ali naglušen uporabnik:
- Gluhoto težko opazimo, osebe so navadno precej osamljene;
- Govorite jasno, a ne kričite;
- Zagotovite, da bo vaš obraz pravilno osvetljen; luč ali okno za vami nista primerna, ker boste v senci;
- Ne zakrivajte si ust z roko, svinčnikom;
- Ne obračajte glave stran;
- Z bralcem se umaknita, kadar je okrog vaju preveč motečega hrupa;
- Bodite potrpežljivi;
- Če uporabnika ne razumete, ga prosite, da vam svojo željo napiše;
- Vzemite si dovolj časa, da boste res razumeli, kaj bralec želi;
3. Gibalno oviran uporabnik:
- Vprašajte ga, kako mu lahko pomagate;
- Če obstaja dvigalo, mu natančno opišite, kje se nahaja;
- Če uporabnik uporablja voziček, je pomembno, da se mu približate na njegovo višino. Tako lahko vzpostavite očesni kontakt in mu ni potrebno stegovati vratu. Vendar ohranjajte primerno razdaljo in se ne naslanjajte na voziček.
- Vedno se pogovarjajte z osebo na vozičku in ne s spremljevalcem.
4. Uporabnik z govorno motnjo (npr. jecljanje):
- Bodite potrpežljivi;
- Ne delajte se, da razumete;
- Ne popravljajte bralca;
- Ne dokončajte njegovih stavkov;
- Postavljajte vprašanja, ki zahtevajo kratke odgovore (da, ne);
- Glejte vzpodbudno;
- Bodite čimbolj sproščeni;
5. Uporabnik z disleksijo:
- Bodite potrpežljivi;
- Bralec z disleksijo potrebuje veliko vaše pomoči, čeprav ne pove zakaj;
- Za različna obvestila knjižnice uporabite rumen papir namesto belega;
6. Uporabnik nenavadnega videza:
- Ne zijajte vanj, vzpostavite očesni kontakt;
- Delujte sproščeno; četudi se počutite neprijetno, tega ne pokažite;
- Osredotočite se na njegove besede;
7. Uporabnik z duševno motnjo:
- Taka oseba je le redko nasilna do drugih;
- Krizne situacije so zelo redke;
- Bodite potrpežljivi in ostanite mirni;
- Ne zijajte v bralca, ker se bo počutil ogroženega;
- Ne približujte se mu preveč, pustite mu prostor “za dihanje”;
- Ne dotikajte se ga;
- Razložite mu, kaj počnete v pomirjujočem in ne pokroviteljskem tonu;
- Prisluhnite, kaj vam pripoveduje;
- Poskusite odgovoriti čimbolj naravnost, pokažite mu pisna pravila;
- Razložite mu, kaj lahko in česa ne morete narediti zanj;
- Če ne morete rešiti njegovega problema, prestavite pogovor na kasnejši termin;
- Poskrbite za vašo osebno varnost;
- Če postane situacija pretežka, poiščite pomoč;
- Ne bojte se vprašati uporabnika ali spremljevalca, kadar niste dobro razumeli;
Za vse zgoraj navedene skupine veljajo še naslednji napotki:
- Ne govorite z bralcem, kot da bi bil otrok ali neumen;
- Bodite prijazni, a ne pokroviteljski;
- Pomagajte, a ne bodite vsiljivi;
- Če ne najdete pravega odnosa z bralcem in ste prepričani, da ste ravnali pravilno, je to njegov in ne vaš problem;
- Četudi občudujete dosežke invalidne osebe, je ne poveličujte preveč;
- Občutek zmedenosti, nelagodja je normalen, vendar ga poskušajte skriti;
- Do uporabnika se vedite čimbolj sproščeno;
Vir prevoda: DOLGAN-Petrič, Mojca: Osebam s posebnimi potrebami prijazne knjižnice [Elektronski vir]. -V: Programi šolskih knjižnic in razvijanje pismenosti / 3. kongres šolskih knjižničarjev Slovenije, Radenci, 16.-18. 10. 2008. - Ljubljana : Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2008. - (Šolska knjižnica, letn. 18, št. 3/4, 2008). - Str. 88-98